Stress & stressreductie

Zet de stap naar jezelf

Stress & stressreductie

Hoeveel stress ervaar jij?

Ervaar je te veel stress? Twijfel en pieker je vaak? Lig je wel eens wakker van de zorgen? Voel je angst? Een continue gespannen gevoel, pijnlijke spieren of hoofdpijn? Vindt je het lastig echt te ontspannen en merk je dat concentreren steeds lastiger wordt? Of dat bepaalde tics zoals nagelbijten meer op de voorgrond komen te staan?

Je bent niet de enige. Stress is het grootste gezondheidsprobleem van deze tijd. Stress op het werk is zelfs beroepsziekte nummer 1 geworden, 37% van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, 2018).

Chronische stress

Stress op zich is helemaal niet erg, je hebt het ook juist nodig. Een bepaalde hoeveelheid stress maakt je alerter en stimuleert je om betere prestaties te leveren. Stress wordt pas een probleem als de stress langer aanhoudt. Dus als je chronische stress gaat ervaren. En het is deze langdurige stress, waarin er te weinig rust- en herstelmomenten zijn, die voor geestelijke- en lichamelijke stressklachten zorgen en er uiteindelijk voor zorgt dat je echt ziek kan worden. Chronische stress is een sluipmoordenaar. Langzaam vermindert het je vitaliteit en je veerkracht. Tot je bijvoorbeeld ineens merkt dat je paniekklachten hebt, opgebrand bent of sterke belemmerende emoties hebt zoals woede of angst. Hierdoor vermindert je levensgeluk behoorlijk.

Symptomen van chronische stress

Je lichaam geeft duidelijke signalen af bij teveel stress Een aantal symptomen zijn:

Psychische stress symptomen

  •     Somber
  •     Snel geïrriteerd / Opvliegend
  •     Onrustig/opgejaagd (door te hoge en continue alertheid)
  •     Korte concentratieboog / Concentratieproblemen
  •     Veel zorgen maken
  •     Moeizaam functioneren in sociale contacten
  •     Angst- en paniekklachten
  •     Slaapproblemen
  •     Jezelf afzonderen
  •     Geen zin in seks
  •     Gedragsproblemen
  •     Drugs gebruiken om te ontspannen
  •     Nervositeit / Zenuwachtigheid (Nagelbijten of andere nerveuze gewoonten)
  •     Geheugenproblemen
  •     Algemene kwetsbaarheid voor psychische klachten

Lichamelijke stress symptomen

  •     Hoge bloeddruk
  •     Slechtere werking van het immuunsysteem
  •     Versnelling van het verouderingsproces
  •     Onrustige “hoge” borstademhaling, ipv rustige buikademhaling
  •     Altijd aanwezige spierspanning in bijvoorbeeld schouders, nek, kaak
  •     Spierpijnen (zonder logische oorzaak)
  •     Moeheid (soms zelfs gevoel van uitputting/niet meer verder kunnen)
  •     Lichamelijk klachten zoals buikpijn, maagpijn, hoofdpijn
  •     Hartklachten
  •     Spijsverteringsklachten
  •     Gewichtsproblemen
  •     Huidproblemen
  •     Geheugenproblemen
  •     Problemen om te ontspannen
  •     Regelmatige verkoudheid
  •     Eetproblemen
Onderneem actie

Wanneer was je voor het laatst ontspannen, kalm en tevreden? Ervoer je je leven als licht en liepen de dingen als bijna vanzelf goed? Kan je het je nog herinneren? Als dat al langere tijd geleden is en je herkent een of meerdere van de eerder genoemde stresssymptomen is het tijd om actie te ondernemen. Gun jezelf een meer ontspannen, gezonder en bevredigender leven. Wees een burnout voor of zorg ervoor dat je niet terugvalt. Leer anders om te gaan met stress en wordt je bewust van de factoren in en om je die voor dit hoge stressniveau zorgen. Leer jouw grenzen te kennen en te respecteren.

En ook jij kan een meer ontspannen en gezonder leven krijgen. Met de juiste inzichten, mindset en actie kan je weer leren om lichter door het leven te gaan. Als coach, mindfulnesstrainer én als ervaringsdeskundige ondersteun ik je graag in het ontdekken van jouw stresspatronen. Ik ondersteun je bij het opdoen van nieuwe inzichten en bij het naar jezelf te leren luisteren. Ook geef ik je praktische oefeningen waarmee je ook thuis eenvoudig kan ontspannen.

Maak gratis en vrijblijvend een kennismakingsafspraak met mij.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees mijn tips en artikelen die jou kunnen helpen om meer bij je kern te komen!

Scroll naar top