Mindfulness

Zet de stap naar jezelf

Mindfulness

Wat is mindfulness?

Simpel gezegd is mindfulness het vermogen om volledig aanwezig te zijn in het moment. Waar je aandacht is daar ben je. En als je er volledig bent leef je intenser en bewuster. Door je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van alle hersenspinsels die gedurende de hele dag in je hoofd opkomen. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Je wordt bewuster en je kunt beter je grenzen bewaken.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mindfulness. Veel onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen in de hersenen teweegbrengt. Waar stress het brein beschadigt, kan mindfulness de hersenen juist versterken en je zo beter met stress om helpen te gaan (neuroplasticiteit!). Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor heel veel mensen van waarde is.

Effecten van mindfulness

De belangrijkste resultaten van mindfulness­training zijn:

  • meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je reacties, je handelen, je emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan)
  • het meer afstand kunnen nemen van problemen.
  • het leven wordt makkelijker en je geniet bewuster en intenser
  • meer energie tot je beschikking hebben.

Verbeterde vaardigheid om:

  • om te gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt
  • je te kunnen concentreren (meer focus en minder piekeren)
  • grenzen aan te geven (meer bewustwording).

Een vermindering van:

  • stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid)
  • slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen
  • depressie en angst
  • (chronische) pijn
  • psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag.

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Hiervoor is de mindfulness­training. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten verenigd tot de achtweekse mindfulness­training, welke nu al meer dan 40 jaar bestaat en bewezen effectief is gebleken.

Mindfulness maakt dat je intenser en bewuster leeft, dat je meer geniet van het moment, dat je minder stress ervaart en dat je leven voor jezelf en anderen om je heen leuker wordt.

Scroll naar top